210 trzecioklasistów z naszego gimnazjum w dniach 21, 22, 23 kwietnia 2015 r. przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego.
Składał się on z trzech części: humanistycznej (zakresy: historia i wos oraz język polski), matematyczno – przyrodniczej (zakresy: przedmioty przyrodnicze oraz matematyka), język obcy nowożytny (poziomy: podstawowy oraz rozszerzony, dla tych, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole podstawowej). W naszej szkole uczniowie zdawali głównie język angielski, tylko 22 zdecydowało się na pisanie egzaminu z języka niemieckiego.
Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych i języka obcego na poziomie podstawowym miały wyłącznie formę zamkniętą, były zróżnicowane pod względem sprawdzanych wiadomości i umiejętności, poziomu trudności, a także sposobu udzielania odpowiedzi. Zadania z języka polskiego, matematyki i języka obcego na poziomie rozszerzonym miały formę zamkniętą i otwartą. Wśród zadań otwartych z języka polskiego i języka obcego znalazła się dłuższa wypowiedź pisemna. Z matematyki trzeba było rozwiązać trzy zadania otwarte.
Egzaminy przebiegały zgodnie z procedurami. Uczniowie byli w dobrych nastrojach, chociaż różnie oceniali trudność egzaminu. Wielu miało kłopot z zaznaczeniem na mapie Babilonu podczas egzaminu z historii i wosu. Największym zaskoczeniem na egzaminie z języka polskiego było to, że trzeba było napisać opowiadanie, a nie rozprawkę, na którą wszyscy się nastawiali. Zadaniem zdających było opowiedzieć o podróży, po której ktoś stał się sławny. Nasi trzecioklasiści pytani o najtrudniejsze pytania z zakresu przedmiotów przyrodniczych najczęściej wskazywali zadania z geografii. Trudna wydawała się także matematyka. „Tutaj po prostu trzeba mieć wiedzę” – komentowała jedna z uczennic. Natomiast jako łatwy został przez uczniów oceniony język angielski na poziomie podstawowym. Większość nie miała też problemu z napisaniem e-maila do znajomego na egzaminie na poziomie rozszerzonym.
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum.
Wyniki egzaminu uczniowie poznają w 19 czerwca.
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).
Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym jest zwolniony z danego zakresu odpowiedniej części egzaminu, a w przypadku języka obcego z trzeciej części tego egzaminu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z danego zakresu lub z części trzeciej egzaminu na poziomie podstawowym i rozszerzonym najwyższego wyniku.